Rhythm & Blues

 Amos Milburn

Amos Milburn

Na 1945 werden tal van kleine zwarte orkesten gevormd, verspreid over het hele grondgebied van de VS. Ze werden Rhythm & Bluesbands genoemd. Pianisten maakten deel uit van de ritmesectie (piano, gitaar, bas en drum) die werd bijgestaan door een aantal blazers en een blueszanger. De muziek die ze voortbrachten was sterk beïnvloed door de big bands en vooral geïnspireerd op blues, boogie en gospel. Het was in de eerste plaats livemuziek maar dan van het ruige soort. Dit was de muziek van de zwarte bevolking en werd niet aanvaard door de blanken. Ze werd bestempeld als ‘racemusic’. Toch werd nu en dan een plaat uitgebracht op een klein, onafhankelijk platenlabel, maar dan enkel bedoeld voor een zwart luisterpubliek. De nummers die ze brachten werden vaak gekopieerd door opkomende blanke vedetten, waarna ze met succes aanvaard werden bij het grote publiek. Dit vertaalde zich meestal in een gigantische platenverkoop, tot ergernis van de zwarten.

Alan Freed was een radiopresentator die het als eerste waagde, toch zwarte ‘racemusic’ te draaien tijdens zijn programma en dit voor een blank luisterpubliek. Hij wou opkomen tegen het stelen van zwarte muziek door blanken en gaf de muziek daarbij een nieuwe naam… Rock’n Roll.
Dit werd op de duur de verzamelnaam voor alle populaire muziek uit de fifties.
Bij de Rhythm & Bluesbands stond vooral de tenorsaxofoon centraal. Toch kregen ook een aantal pianisten bekendheid zoals Amos Milburn, die zowat de brug maakte tussen de Chicago-boogiestijl en de fifties-rock’n roll

AMOS MILBURN (geboren in Houston-Texas in 1927)
Hij maakte tal van opnames voor het platenlabel ‘Aladdin’. Kort na de tweede wereldoorlog, was de jukebox het medium bij uitstek voor het verspreiden van zwarte rhythm & blues. Een aantal van Milburns nummers werden echte jukebox hits, zoals ‘The Chickenshack Boogie’ en ‘Bad Bad Whiskey’. Zijn typische pré-rock’n rollstijl komt mooi tot uiting in de talrijke opnames die hij maakte met verschillende combo’s tussen 1945 en 1955. Zijn samenwerking met tenorsaxofonist Maxwell Davis leverde heel wat platenmateriaal op.

JIMMY Mc CRACKLIN (geboren in St. Lewis rond 1920)
Na een korte bokscarrière wierp hij zich volledig op de rhythm & blues business als zanger-pianist. Hij maakte diverse opnames gaande van country blues in zijn beginperiode tot jump en rhythm & blues. Als zowat enige zwarte slaagde hij erin, door te breken op de blanke rock’n roll markt tijdens de fifties.